Ekonomisk bistånd - grundansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Använd denna e-tjänst om det är första gången du ska ansöka om ekonomiskt bistånd eller om det var ett tag sedan du hade ett pågående ärende.
Om du har ett pågående ärende använd e-tjänsten för återansökan - Ekonomiskt bistånd - återansökan.

Underlag på inkomster och utgifter kan bifogas i e-tjänsten om du har dem digitalt. I annat fall måste de lämnas in till din handläggare. Du kan antingen ta med handlingarna till nybesöket eller lämna in dem i Tanums kommuns Kundcenter.

Vad händer sedan?
1. Kontakt - En handläggare kommer att kontakta dig för att boka en tid för nybesök.
2. Utredning – Efter besöket gör handläggaren en utredning om vilka behov du har.
3. Prövning - Din ansökan prövas mot socialtjänstlagen för att bedöma om du har rätt till det du ansöker om.
4. Beslut - Din ansökan kan antingen beviljas eller avslås.

Ändrade förhållanden
Den som söker och får ekonomiskt bistånd är skyldig att meddela alla förändringar av inkomster eller utgifter till individ- och familjeomsorgen. Man måste också meddela om man flyttar ihop eller isär, om man delar bostad med någon eller om man flyttar till annan bostad. Om man lämnar osanna eller ofullständiga uppgifter blir man återbetalningsskyldig och polisanmäls för bedrägeri.

Välkommen att kontakta Tanums kommun!

📞 Telefon: 0525-180 00
✉️ E-post: kommun@tanum.se
💻 Mer information hittar du på https://www.tanum.se

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Signering

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa