Egen sotning - ansökan om att låta annan behörig sotare utföra sotning på egen fastighet
Bakgrund
Tanums räddningstjänst ansvarar för att sotning och brandskyddskontroll blir utfört i Tanums kommun. Kommunen har handlat upp sotningstjänsterna och genom avtal utförs uppdraget av en privat sotningsentreprenör. Kommunen får enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor medge att en fastighetsägare utför sotning på den egna fastigheten. Medgivande för detta ges endast om sotningen kan ske på ett ur brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Ett medgivande ska ha föregåtts av ett aktivt val från den enskildes sida. Räddningstjänsten prövar ansökan och att det finns förutsättningar för att utföra sotning av anläggningen i dess helhet, inklusive takarbete för sotning av rökkanal i skorsten. Räddningstjänsten gör i samråd med kommunens sotningsentreprenör en bedömning av risksituationen, förbränningsanordningens komplexitet, den enskildes kunskaper och att sotningen utförs på ett kompetent och ansvarsfullt sätt. Räddningstjänsten kan behöva utföra en särskild brandskyddskontroll av fastigheten för att beslut ska kunna tas i ärendet. Brandskyddskontrollen kommer då att debiteras enligt fastställd taxa. Brandskyddskontroll av objekten i den här ansökan kommer att göras av kommunens sotningsentreprenör enligt de frister som anges i Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter (MSBFS 2014:6).
Byte till annan utförare, villkor
Om en fastighetsägare väljer att byta till en annan utförare av sotningstjänster ansvarar fastighetsägaren själv för innehållet i avtalet med sotningsleverantören. Det Räddningstjänsten har att pröva vid ansökan är enbart om rengöringen/sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Räddningstjänsten tar inget ansvar för pris, avtalsperiod eller övriga avtalsvillkor i de avtal som fastighetsägare väljer att teckna med annan utförare. Om fastighetsägare önskar byta till annan utförare ska nedan angivna krav och villkor uppfyllas:
- Det är endast lagfaren fastighetsägaren som är behörig att ansöka om annan utförare. En nyttjanderättshavare som inte äger den fastighet som ansökan avser är inte behörig att ansöka om en annan utförare.
- Om fastighetsägaren är en juridisk person måste den som undertecknar ansökan vara behörig att företräda den juridiska personen. Inkom i så fall med fullmakt eller annat dokument som styrker behörigheten, såsom utdrag ur protokoll eller dylikt.
- Angivna sotningsobjekt ska rengöras minst med de sotningsfrister/intervall som fastställts av kommunen och som i medgivandet anges för respektive sotningsobjekt.
- Den som ska utföra rengöring/sotning ska ha lägst skorstenfejarexamen eller annan likvärdig dokumenterad utbildning.
- Utförd rengöring/sotning ska journalföras och ska kunna uppvisas vid brandskyddskontroll eller vid särskild tillsyn av räddningstjänsten. Dokumentationen ska minst innehålla uppgifter om sotningsdatum och sotningsobjekt.
- Om förhållandena väsentligt ändras avseende fysiska förändringar, objektets utförande, byte av bränsleslag, ägarbyte med mera ska detta anmälas till Räddningstjänsten Tanum. Förändringen kan då medföra ändrade sotnings- och kontrollfrister och att beslutet om medgivande att låta annan utföra rengöra/sota den egna fastigheten kan omprövas.
- Medgivandet att låta annan utförare rengöra/sota den egna fastigheten gäller tills vidare men kan återkallas om det visar sig att rengöringen/sotningen inte utförts på ett ur brandskyddssynpunkt tillfredsställande sätt.
- Medgivandet kan inte överlåtas till annan person eller utförare och upphör automatiskt vid byte av fastighetsägare.
Välkommen att kontakta Tanums kommun!
📞 Telefon: 0525-180 00
✉️ E-post: kommun@tanum.se
💻 Mer information hittar du på https://www.tanum.se