Lämna klagomål om störning avseende hälsoskydd eller miljö

LÄS MER

Läs först informationen nedan innan du fyller i e-tjänsten.

Denna e-tjänst är till för att underlätta handläggningen av ert ärende. Det är därför viktigt att e-tjänsten fylls i så utförligt som möjligt för att förkorta handläggningstiden.
Om e-tjänsten saknar viktiga uppgifter kommer den att returneras för komplettering.

Ett ärende handläggs till stor del skriftligt. Även muntliga kontakter och inspektioner på plats förekommer. Enligt offentlighetsprincipen är de handlingar hos kommunen som hör till ärendet normalt offentliga. Det kan även gälla uppgifter från t ex telefonsamtal. Lämna därför inga uppgifter som du inte vill ska vara offentliga.

Vad är en olägenhet?
Den störning som du upplever ska utgöra en olägenhet för människors hälsa eller miljön. Lagstiftningen som styr vårt arbete, miljöbalken, definierar olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig”.

Fler förutsättningar för att vi ska driva ett ärende

  • Klagomålen måste gälla ett område som vi har tillsyn över.
  • Störningen (olägenheten) som du upplever ska utgöra en hälsorisk eller en miljörisk.
  • Störningen ska vara pågående. Klagomål på störningar som pågått tidigare men upphört handläggs inte.
  • Ni ska själv ha tagit en första kontakt med er fastighetsägare, bostadsrättsförening, eller den som orsakar störningen. Fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren, dvs. den som stör, bör ha fått skälig tid att undersöka problemet och lämna förslag på lösning. Får ni ingen hjälp med att lösa problemet tar ni kontakt med oss.

Så här handlägger vi anmälningar om störning/klagomål
Miljöbalken (1998:808) är den lagstiftning som styr vårt arbete.

  • Fastighetsägare eller den som driver en verksamhet ska ha kunskap om hur deras verksamhet påverkar människors hälsa eller miljön. De ska också kunna visa att de gjort nödvändiga åtgärder för att inte verksamheten ska orsaka olägenheter. Efter att vi bedömt om klagomålen kan innebära risk för miljön eller risk för olägenhet för människors hälsa startar en utredning.
  • Som ett led i utredningen skickar miljöavdelningen ett brev till den som anmälan gäller och informerar om klagomålet. Brevet innehåller även en svarsblankett. Fastighetsägaren/verksamhetsutövaren får då en möjlighet att bemöta anmälan samt lämna besked om eventuell åtgärd. Ett informationsbrev skickas till den som klagar.
  • I vissa fall krävs även kompletterande uppgifter från anmälaren, som t ex en ”störningsdagbok”.
  • Därefter gör miljöavdelningen en bedömning i ärendet och den som framfört klagomålet får möjlighet att lämna synpunkter.
  • Om störningen kvarstår fortsätter utredningen. Oftast innebär det en inspektion på plats.
  • Om utredningen visar att klagomålet är berättigat ställer vi i vissa fall krav på fastighetsägare/eller den som stör att undersöka och lämna förslag på åtgärder. Fastighetsägaren/ eller den som stör ansvarar för att genomföra åtgärderna.
  • Miljöavdelningen kan i ett senare skede göra uppföljande inspektioner för att undersöka resultaten av tidigare åtgärder eller underlåtande att vidta åtgärder.
  • Om miljöavdelningen bedömer att risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön inte förekommer avslutas ärendet.

Miljö- och byggnadsnämnden kan komma att använda förenklad delgivning vid beslut. Det innebär att vi skickar beslutet till dig i vanligt brev eller med e-post. Nästa arbetsdag skickar vi ett meddelande Du anses delgiven två veckor efter att beslutet har skickats till dig.

Välkommen att kontakta Tanums kommun!

📞 Telefon: 0525-180 00
✉️ E-post: kommun@tanum.se
💻 Mer information hittar du på https://www.tanum.se

 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa