Ej bygglovspliktig åtgärd - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningInformation
När du anmäler en icke bygglovspliktig åtgärd via denna e-tjänst kan du välja om du vill skicka in övriga handlingar, som krävs för behandling av din anmälan, via denna e-tjänst och/eller via post. Det är viktigt att du väljer att skicka en handling antingen via e-tjänsten eller med post. Om du lämnar din e-postadress och väljer att du vill ha ett mottagningskvitto när du skickar in ansökan med denna e-tjänst får du ett kvittonummer, som du kan hänvisa till om du väljer att skickar in vissa handlingar via post.
PBF 6 kap 10§
Om anmälan är ofullständig, får byggnadsnämnden förelägga sökanden att avhjälpa bristerna inom en viss tid. Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att anmälan kan komma att avvisas eller att ärendet kan komma att avgöras i befintligt skick om föreläggandet inte följs. Om föreläggandet inte följs, får byggnadsnämnden avvisa anmälan eller avgöra ärendet i befintligt skick.
Avgift debiteras enligt av kommunen fastställd taxa.
Vilka handlingar krävs?
Normalt behövs följande handlingar för hantering av din anmälan:
- Anmälan om icke bygglovspliktig åtgärd (denna e-tjänst)
- Plan-, fasad- och sektionsritningar, minst i skala 1:100 - Situationsplan, minst i skala 1:500
- Teknisk beskrivning - kan lämnas via separat e-tjänst/blankett
- Konstruktionsritningar och -beräkningar som krävs för byggnationen
- Förslag till kontrollplan
- Eventuellt anmälan kontrollansvarig
Det är viktigt att ritningar utförs på ett fackmässigt sätt. Fackmannamässigt utförda ritningar innebär bland annat att de ska vara måttsatta, skalenliga, tydligt ritade på helvitt papper (inte rutat eller mm-papper) och med god kontrast. Se gärna våra exempelritningar.
Vad händer med din anmälan?
1. Din anmälan registreras i vårt ärendesystem och ett mottagningsbevis skickas till dig med ditt ärendenummer och kontaktinformation till den handläggare som kommer att ta hand om ditt ärende.
2. Handläggaren kommer att kontakta dig om något saknas i din anmälan.
3. Din anmälan granskas mot gällande lagstiftning och bestämmelser.
4. Eventuella remisser skickas ut.
5. Beslut fattas när ärendet är färdigbehandlat och avgiften räknats ut.
6. Ärendet expedieras och beslutet skickas hem till dig.
Startbesked
Innan du påbörjar några byggåtgärder måste du invänta startbesked. Om du påbörjar din byggnation utan att invänta startbesked kan en sanktionsavgift komma att tas ut, enligt plan- och byggförordningen 9 kapitlet.
Förenklad delgivning
När miljö- och byggnadsförvaltningen delger ett beslut kan förenklad delgivning komma att användas. Information om vad det innebär finns på vår hemsida.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Välkommen att kontakta Tanums kommun!
📞 Telefon: 0525-180 00
✉️ E-post: kommun@tanum.se
💻 Mer information hittar du på https://www.tanum.se